Důležitost americké role v 2. světové válce - Korolev
Stanislav Korolev
Důležitost americké role v 2. světové válce - viděno ruskýma očima
Překlad: TOMÁŠ HAAS
Často se u nás diskutuje o tom, zda by SSSR mohl
zvítězit v 2. světové válce bez pomoci západních spojenců, a jaký byl vlastně
rozsah americké pomoci. Myslím, že nejlépe kvalifikováni k takovému hodnocení
jsou ti, kdo byli jejími příjemci.
Proto jsem přeložil článek PRAVDY (Pravda.ru) z 12.5.2003.
Někdy je dobře číst pravdu.
======================================================================
Historie Rooseveltovy pomoci Stalinovi
6. listopadu 1940 se Franklin D. Roosevelt stal prvním
prezidentem v historii USA, který byl zvolen ve třetím prezidentském volebním
období. Velmi brzy potom Roosevelt prohlásil, že USA úplně podporují Anglii v
boji proti Adolfu Hitlerovi. Franklin D. Roosevelt řekl, že USA jsou připraveny
půjčit a pronajmout vše, co Anglie potřebuje k vedení války. Od tehdy se datuje
známý příměr o „zahradní hadici“.
V USA byl ale v platnosti zákon o neutralitě, který
Spojeným státům nedovoloval přímou podporu Anglie. Američané si ale byli vědomi
závažnosti situace, ve které se Anglie v té době nalézala. Velká Británie
neměla nic, co k vedení války potřebovala - Britové měli velký nedostatek
zbraní a jejich devizové rezervy byly vyčerpány. Pro Američany bylo naprosto
nepřípustné dovolit Německu dosáhnout nadvlády nad Euroasijskou oblastí. USA
nalezly chytrý způsob, jak situaci vyřešit.
Roosevelt si vzal krátkou „dovolenou“ z volební
kampaně a 16. prosince 1940 se vrátil do Washingtonu. Den poté prezident
uspořádal tiskovou konferenci, na které řekl, že nejlepší obranou Spojených
států je úspěšná obrana Velké Británie. Porovnal americkou pomoc Anglii
dodávkami zbraní a lodí k pomoci sousedovi, jehož dům je v plamenech: půjčíte
mu to, co v nouzi potřebuje a o úhradu se v tu chvíli nestaráte.
Byl to zářný příklad amerického PR: myšlenka „obrany“
byla veřejnosti předložena stručně, názorně a přesvědčivě.
Kongres Spojených států schválil Zákon o půjčce a
pronájmu 14. března 1941. Zákon dal prezidentovi pravomoc prodat, půjčit, nebo
pronajmout vojenskou techniku nebo informace vládě kterékoliv země, jejíž
obrana proti agresi je životně důležitá pro obranu USA. Dohoda se Sovětským
svazem byla podepsána 11. června 1942.
Mělo by být zmíněno, že ačkoliv Rooseveltova „zahradní
hadice“ přispěla k uhašení plamenů války, na konci roku 1940 a na začátku roku
1941 měla i opačný efekt a dala by se přirovnat k hadici benzinové pumpy:
hadice přidala palivo pro velkou bitvu.
Hitler si byl velmi dobře vědom, že Zákon o půjčce a
pronájmu nepřímo znamenal vypovězení války Německu. Věřil, že jeho skutečným
cílem bylo přimět Třetí říši k vypovězení války Spojeným státům. To ale Hitler
udělat nechtěl. Chtěl vyřadit Stalina ze hry, protože Churchill a Roosevelt do
sovětského vůdce vkládali velké naděje. 18. prosince 1940 Hitler schválil plán
Operace Barbarossa. V dopise z 21. června 1941 psal vůdci italských fašistů
Benitu Mussolinimu, že anglické naděje na vítězství ve válce závisí na pouze
dvou faktorech - Americe a Rusku. Hitler věděl, že Německo nemá možnost zbavit
se USA, ale má příležitost tohoto cíle dosáhnout pokud se jedná o Rusko. Byla
to rostoucí síla Anglie a Ameriky, co vedlo Adolfa Hitlera k útoku na Sovětský
svaz.
Bylo to jistě sebevražedné rozhodnutí, ale Hitler
neměl jinou možnost. Stalinovou tragickou chybou bylo, že nedokázal realisticky
zhodnotit situaci až do začátku války 22. června 1941. Stalin se na válku
nepřipravil, což pro SSSR znamenalo nesmírné ztráty.
Na podzim 1941 německá armáda okupovala Ukrajinu,
Bělorusko, Moldavsko, pobaltské republiky a rozsáhlé oblasti Ruska. Fašisté se
blížili k Moskvě. V jednáních se SSSR 22. září až 1. října USA a Velká Británie
schválily pravidelné měsíční dodávky 400 letadel, 500 tanků protiletadlových a
protitankových děl, munice, hliníku a jiných strategických surovin Sovětskému
svazu. Rooseveltova „zahradní hadice“ začala pracovat devět měsíců před tím,
než byla podepsána oficiální dohoda mezi Amerikou a Sovětským svazem.
Během druhé světové války dodaly USA zemím
protihitlerovské koalice válečný materiál v hodnotě 46 miliard amerických
dolarů. Tyto dodávky reprezentovaly 13 procent amerických výdajů na obranu. Lví
podíl dodávek směřoval do Velké Británie - 30 miliard dolarů. Sovětský svaz
obdržel válečný materiál v hodnotě 9,9 miliard dolarů, Francie 1,4 miliardy a
Čína 631 milionů. USA zásobovaly válečným materiálem celkem 42 zemí.
Sovětský svaz obdržel statisíce vojenských vozidel a
motocyklů. Nedostatek paliva byl řešen dodávkami celkem 2,5 milionů tun ropných
produktů. Rooseveltova štědrá „zahradní hadice“ dodala Stalinovi 595 lodí,
včetně 28 fregat, 105 ponorek, 77 obchodních lodí, 22 torpédových člunů, 104
protiponorkových plavidel a jiných lodí. Sovětské letectvo dostalo 4,952
stíhaček Aircobra a 2,410 stíhacích letadel Kingcobra. Nejslavnější sovětský
pilot druhé světové války, trojnásobný Hrdina Sovětského svazu Alexander
Pokryškin, vzlétal proti Hitlerovým leteckým esům ve stíhačce Aircobra.
Dohodou o půjčce a pronájmu získal Sovětský svaz 2,700
bombardérů A-20 a 861 bombardovacích letadel B-25. Sovětské tankové divize byly
vyzbrojeny 7,056 tanky, armáda dostala 8,218 protiletadlových děl, 131,600
kulometů a menších pěchotních zbraní.
Sovětská propaganda se snažila zmenšovat důležitost
americké pomoci. V minulosti bylo zdůrazňováno, že SSSR vyrobil 30,000 tanků a
40,000 letadel od roku 1943. Je to pravda. Ale musí být rovněž vzato do úvahy,
že dodávky v rámci americké půjčky a pronájmu přicházely do Sovětského svazu během
nejkritičtějšího období války - hlavně v druhé polovině roku 1942. Navíc SSSR
by nikdy nebyl schopen vyrobit své vlastní zbraně během válečných let, kdyby
nebylo americké pomoci. USA ve válečných letech dodaly Sovětskému svazu 2,3
miliony tun oceli. Toto množství by dostačilo k výrobě 70,000 tanků T-34. Objem
dodávek aluminia byl 229,000 tun, což dostačovalo pro pokrytí potřeb sovětského
leteckého a tankového průmyslu pro dva roky. Je nutno zmínit i dodávky
potravin: 3.8 milionů tun konzervovaného vepřového masa, uzenin, másla,
čokolády, sušených vajec atd. Sovětská armáda dostala rovněž 423,000 telefonů a
desetitisíce bezdrátových stanic. SSSR dostal materiál a strojové vybavení pro rafinerie
ropy, baterie, stany, padáky a tak dále a tak dále. Rudá armáda byla obuta do
15 milionů párů amerických vojenských bot.
Americká vojenská pomoc přicházela do Sovětského svazu
železnicí via Irán a v konvojích do hlavních sovětských přístavů. Asi 3,000
nákladních lodí připlulo do přístavů Murmansk, Archangelsk a Vladivostok a
vyložilo 1,3 milionů tun nákladu (za nesmírných ztrát na životech námořníků
amerického, kanadského a britského obchodního loďstva, zejména v „konvojích
smrti“ do Murmansku a Archangelsku, pozn. překl.). Bylo by nesprávné
zmenšovat význam tak všeobsáhlé pomoci z Nového světa, důležitého faktoru
vítězného ukončení války.
Historikové a politici se stále dohadují o výsledcích
a lekcích druhé světové války. Ty hlavní jsou známé: prohráli oba hlavní
participanti „velké politické hry“ 1939 - 1940. Ano, sovětský vůdce Hitlera
nakonec porazil, ale následkem byla ideologická krize a nakonec tragický kolaps
totalitární supervelmoci - Sovětského svazu.
Stojí za zmínku, že zůstatek válečného dluhu
Sovětského svazu Spojeným státům z dohody o půjčce a pronájmu - 722 milionů
dolarů z původních 9 miliard, nebyl ještě (v roce 2003, pozn překl.)
splacen.
Pozn.překladatele: Britský dluh válečné půjčky v
celkové výši 30 miliard dolarů podle Dohody o půjčce a pronájmu byl splacen
poslední splátkou v prosinci 2006.
Sovětské shermany na Křenové ulici, Brno, duben 1945
Originál článku:
Садовый Шланг Президента
Рузвельта. Заметки О Роли Ленд-Лиза Во Второй Мировой Войне
|
||
|
Љ 14 (389)
13 - 19 апреля 2002
"САДОВЫЙ
ШЛАНГ" ПРЕЗИДЕНТА РУЗВЕЛЬТА ЗАМЕТКИ О РОЛИ ЛЕНД-ЛИЗА ВО ВТОРОЙ МИРОВОЙ
ВОЙНЕ
Автор:
Станислав КОРОЛЕВ (журналист, ветеран войны)
Рождение
"шланговой" идеи
6 ноября
1940 года вопреки всем социологическим прогнозам "старина Фрэнк", как
называли Франклина Рузвельта близкие друзья, одержал победу, став первым в
истории США президентом, избранным на третий срок. И чуть ли не на следующий же
день открыто заявил о своей полной поддержке Англии в борьбе против Гитлера:
"Мы предоставим англичанам все необходимое для ведения войны в аренду или
взаймы". Так родилась идея "садового шланга".
Но идею
следует претворить в жизнь. И в первую очередь придать ей легитимность - ведь в
США действовал закон о нейтралитете, а он, по сути, отсекал Англию от прямой
поддержки со стороны Америки. В то же время хозяева Нового Света хорошо
представляли, в каком катастрофическом положении находились англичане, которым
уже не на что было вести войну, - не хватало вооружений, а валютные резервы
были исчерпаны.
Позволить же
Германии занять доминирующее положение в Евро-Азиатском регионе было для
лидеров США вообще недопустимым. И они находят весьма остроумное решение
проблемы.
Отдохнув
после избирательной нервотрепки и суеты, Рузвельт 16 декабря 1940 года
возвращается в Вашингтон. На следующий день созывает пресс-конференцию и без
всяких околичностей заявляет: "В умах подавляющего большинства американцев
нет абсолютно никаких сомнений относительно того, что наилучшей
непосредственной обороной Соединенных Штатов являются успехи Британии в деле ее
самообороны".
И далее все
это представил так: "Если горит дом соседа, а у тебя есть садовый шланг,
одолжи его соседу, пока не загорелся твой дом. Когда пожар будет потушен, сосед
вернет тебе шланг, а если он окажется поврежденным, то заплатит за него, когда
поднакопит деньжат..."
Это был
яркий пример чисто американского пиара - "оборонительная" идея подана
публике кратко, образно и, главное, убедительно. После жарких дебатов 11 марта
уже 1941 года закон о ленд-лизе был одобрен Конгрессом.
Он
предоставлял президенту полномочия продавать, обменивать, давать в аренду,
взаймы или поставлять иным способом военные материалы, военную информацию
правительству любой страны, если ее "оборона против агрессии жизненно
важна для обороны Соединенных Штатов". Соглашение с Советским Союзом было
подписано 11 июня 1942 года...
Необходимо,
однако, отметить, что, конечно же, рузвельтовский "садовый шланг" в
итоге помог погасить пламя войны. Но на рубеже 1940-1941 годов он, скорее
всего, сыграл роль шланга бензоколонки, подлив горючего в костер великой битвы.
Гитлер
отлично понимал, что принятие закона о ленд-лизе означает фактическое
объявление американцами войны Германии.
Его, фюрера
Третьего рейха, хотят спровоцировать на объявление войны Соединенным Штатам.
"Но я
не сделаю этого, - заявил он в разговоре с начальником главного штаба
сухопутных сил вермахта генералом Францем Гальдером. - Пока не сделаю. Вместо
этого я выбью из игры Сталина, на которого так надеются Черчилль и Рузвельт,
думая, что он будет таскать для них каштаны из огня".
И это были
не пустые слова: 18 декабря 1940 года фюрер уже утвердил директиву Љ21
"План "Барбаросса". В послании к своему давнему другу, главарю
итальянских фашистов Бенито Муссолини, датированном, особо отметим, 21 июня
1941 года, он писал, что надежды Англии на победу в войне "основываются
исключительно на двух факторах: Америка и Россия. Устранить Америку у нас нет
возможности. Но выбить из игры Россию - это в наших силах. В этих условиях я решился,
как уже упомянул, положить конец лицемерной игре Кремля..."
Именно
нарастающий с Атлантики грозный вал американо-английской мощи был одним из тех
решающих факторов, который и заставил Гитлера в "большой политической
игре" со Сталиным пойти "ва-банк" - нанести удар по Советскому
Союзу.
Конечно же,
это было в прямом смысле слова самоубийственное решение. Но у Гитлера уже не
было другого выбора. Трагическим просчетом Сталина было то, что он,
"великий вождь и учитель советского народа", своевременно не осознал
тогда положение своего нацистского "друга" и до самого конца дня 22
июня 1941 года не мог трезво оценить ситуацию, в которой оказался сам перед
лицом внезапного начала войны, которую никогда не планировал. Это стоило стране
и народу величайших людских и материальных потерь...
Как из
"рога изобилия"
На рассвете
22 июня 1941 года в соответствии с "Планом "Барбаросса" вермахт
начал "блиц-криг" против Советского Союза. Не будем останавливаться
на событиях начального периода войны - эта тема требует отдельного освещения -
с позиций предельной объективности и непредвзятости.
Перейдем
прямо к событиям трагической осени 1941-го. Немцами захвачены Украина,
Белоруссия, Молдавия, Прибалтика, ряд областей России. Враг на ближних
подступах к Москве. Чтобы как-то закрыть фронт, под гусеницы немецких танков
бросают необученных и плохо вооруженных "народных ополченцев"...
В такой
обстановке 22 сентября - 1 октября в Москве состоялось совещание представителей
СССР во главе с наркомом иностранных дел Вячеславом Молотовым, Соединенных
Штатов - глава делегации советник президента Аверелл Гарриман, и
Великобритании, которую представлял лорд Уильям Бивербрук, при участии
председателя Совнаркома СССР Иосифа Сталина.
Договорились
о том, чтобы уже в ноябре начать поставлять Советскому Союзу ежемесячно по 400
самолетов, 500 танков, зенитные и противотанковые орудия, боеприпасы, алюминий
и другие стратегические материалы. Так, за девять месяцев до официального
подписания соглашения США - СССР о поставках по ленд-лизу, рузвельтовский
"садовый шланг" уже работал на победу над общим врагом.
А теперь, да
простит меня читатель, вынужден обратиться к скучной, но весьма показательной
прозе цифр и расчетов. За годы войны США поставили по ленд-лизу государствам -
членам антигитлеровской коалиции стратегических материалов на 46 миллиардов
долларов (13 процентов всех военных расходов страны). Причем, заметим: тех,
"дорогих" долларов, когда пара кожаных армейских ботинок стоила чуть
больше одного доллара, а новый джип "виллис" можно было купить всего
за полтысячи.
Львиная доля
поставок (30,3 миллиарда долларов) досталась Англии. Советский Союз получил их
на 9,8 миллиарда, Франция - на 1,4 миллиарда, Китай на 631 миллион долларов...
Всего поставками было охвачено 42 страны. Так что же и какого качества мы
получили по ленд-лизу с ноября 1941-го по октябрь 1945 года?
Начнем с
армейских грузовиков - трехтонного "студебекера 6х6 US" и "доджа
- три четверти" (т.е. грузоподъемностью в 3/4 тонны). "Студер" -
так сокращенно называли трехтонник в войсках. Двигатель - 94 л.с. (у советского
ЗИС-5 - 73 л.с., у немецкого "опель-блитца" и того слабее), а расход
топлива на пять процентов меньше. Все три моста "американца" -
ведущие, на двух задних двойные колеса, протектор шин "елочкой" (как
у нынешних колесных тракторов). Наш ЗИС-5 имел только один, задний, ведущий
мост, и в распутицу превращался в обузу для войск.
Со второй
половины 1942 года установки залпового огня БМ-13 (прославленные
"катюши") монтируются только на шасси "студебекера".
Кстати, когда в 1951 году московский автозавод выпустил советский аналог
"студебекера" - известный ЗИС-151, то оказалось, что он имеет на
треть меньший ресурс двигателя и почти на тонну тяжелее
"американца"...
Теперь
познакомимся еще с одним внедорожником - "доджем-3/4 WC 51" -
непревзойденным артиллерийским тягачом. Уже после войны его аналогом (и, между
прочим, более удачным) стал советский 8-местный ГАЗ-69). Представьте себе
типичную фронтовую ситуацию: на одном из участков возросла опасность прорыва
танков противника. По тревоге поднимается истребительный противотанковый
артполк или дивизион, на прицепах "доджей" - пушки, в кузовах -
боевые расчеты и боезапас. Час-полтора - и артиллеристы уже на огневых
позициях.
Так вот,
только "студебекеров" и "доджей" мы получили 427.284
машины. А были еще и "форд-6", и трехтонные "доджи", и "шевроле",
и комплекс фордовских тягачей радиолокационных станций "СОН-3С", и
другие заокеанские "мулы войны".
Фронтовикам
было поставлено также 50.501 джип "виллис". Эта небольшая, но мощная
и маневренная машина была "выездом" командира, служила разведчикам,
связистам, саперам, медикам. Кстати, в Штатах этот джип пользуется успехом и
сейчас... Армейских мотоциклов "харлей-дэвидсон" прислано более 35
тысяч. А дефицит горючего был перекрыт поставками двух с половиной миллионов
тонн нефтепродуктов...
Щедрая струя
рузвельтовского "садового шланга" выдала Сталину целый флот в составе
595 кораблей. В том числе 28 фрегатов, 105 подводных лодок, 77 тральщиков, 202
торпедных катера, 140 "охотников" за подводными лодками и свыше
сорока других судов.
Военные
авиаторы получили 4952 истребителя "аэрокобра" и 2410
"кингкобра", а всего истребителей пяти типов - 9.681. Именно на
"аэрокобрах" дрался с асами гитлеровских люфтваффе прославленный
летчик Александр Покрышкин и стал трижды Героем Советского Союза.
Этот
истребитель был своеобразен тем, что его мотор находился за спиной пилота и
надежно прикрывал его с "хвоста". Винт приводился в действие
посредством карданного вала, через втулку винта выведен ствол 37-миллиметровой
пушки, вокруг - четыре крупнокалиберных пулемета. Даже короткая очередь такой
огневой мощи разносила в клочья вражеские "юнкерсы" и
"хейнкели".
Ленд-лиз
преподнес нам еще и 2,7 тысячи бомбардировщиков А-20 ("Бостон-3") и
861 Б-25 ("Митчелл"). "Бостоны" были отличными фронтовыми
бомбардировщиками и ночными блокировщиками вражеских аэродромов, на флоте их
использовали в качестве торпедоносцев. Только упомянутых типов самолетов
хватило бы для укомплектования шести воздушных армий по штатам военного вымени.
Следует
также отметить и поставки нескольких сот американских летающих лодок
"Каталина". Именно с них в августе 1945 года был высажен десант
военных моряков Тихоокеанского флота для установления контроля над
Порт-Артуром. От Владивостока до цели летели почти шесть часов - сначала над
Японским морем, обогнули Корейский полуостров, прошли над северной частью
Желтого моря и на рассвете 25 августа все десять "Каталин" совершили
посадку в акватории гавани Порт-Артура. Через три часа на горе Золотой,
господствующей над крепостью, был поднят флаг СССР. Между прочим, этим десантом
командовал прославленный моряк, Герой Советского Союза, капитан первого ранга
Александр Трипольский - украинец, родом с Житомирщины...
Советские
танкисты получили 7056 боевых машин (штатное вооружение семи танковых армий),
зенитчики - 8218 орудий (ими можно было укомплектовать 82 полка стопушечного
состава), 131,6 тысячи пулеметов и другого вооружения.
Чтобы как-то
приуменьшить значение американской помощи, советская пропаганда всячески
подчеркивала, что в годы войны Советский Союз, начиная с середины 1943 года,
сумел довести ежегодное производство танков и САУ до 30 тысяч единиц, а
самолетов - до 40 тысяч. Все это верно. Но надо учесть, что, во-первых,
поставки пошли к нам полным ходом в самое трудное время - со второй половины
1942 года, когда советская оборонная промышленность еще не успела заработать
после эвакуации на восток.
А,
во-вторых, много ли мы произвели бы военной техники, если бы не ленд-лиз?
Судите сами: только США отправили в СССР за годы войны 2,3 миллиона тонн стали,
включая броневую. Ее хватило бы на выпуск более 70 тысяч танков Т-34. Алюминия
в слитках, листах и трубах получено 229 тысяч тонн. Если учесть, что для
производства самолетов и танковых дизелей В-2 советским оборонщикам требовалось
ежемесячно примерно восемь тысяч тонн "крылатого металла", то
указанного количества хватило более чем на два года работы всей и авиационной и
танковой промышленности СССР.
Что же
касается поставок продовольствия, то в данном случае надо вести речь уже не о
"шланге", а о "роге изобилия", который выдал нам 3,8
миллиона тонн в основном высококалорийных продуктов - консервированных свиной
тушенки и колбас, а также сливочного масла, шоколада, яичного порошка,
сала-шпига и много другого.
Причем
каждая консервная банка (а их было выпущено сотни миллионов штук!) была закрыта
с применением специальной оловянной ленточки, ее легко можно было открыть
ключиком, припаянным к донышку банки. Вот это настоящая забота о солдате!
Военным
связистам ленд-лиз доставил 423 тысячи полевых телефонных аппаратов, для
оснащения самолетов и танков - десятки тысяч раций и радиостанций. А еще
поступали нефтеперегонные заводы в комплекте, полевые хлебозаводы, палатки,
парашюты... Одних только кожаных армейских ботинок Красная Армия получила из
Америки 15 миллионов пар!
Шла помощь
через Иран и главные морские порты Союза. В Мурманске, Архангельске и
Владивостоке было принято 2660 транспортных судов, доставивших 17,5 миллиона
тонн грузов. Конвои потеряли десятки кораблей и 1,3 миллиона тонн грузов. Для
сопровождения конвоев привлекались сотни боевых кораблей США и Великобритании,
тысячи самолетов, десятки тысяч людей. Только Великобритания потеряла 17
кораблей из охраны конвоев, в том числе два крейсера...
Вот так -
сквозь льды Арктики и торпедные атаки "волчьих стай" подводников
гитлеровских кригсмарине - пробивалась к советским берегам мощная струя
рузвельтовского "садового шланга". И было бы, по крайней мере,
некорректным приуменьшать значение такой всеобъемлющей помощи Нового Света, как
серьезного фактора, способствовавшего победному завершению той войны... По
поводу итогов и уроков Второй мировой войны историки и политики дискутируют и
поныне. Но в принципе результаты ее известны: войну проиграли оба главных
участника "большой политической игры" 1939-1940 годов - и Гитлер, и
Сталин.
Конечно,
"великий вождь и полководец" одолел Гитлера, но в исторической
перспективе это привело к закономерному кризису идеологии и практики коммунизма
и, в конце концов, к трагическому развалу тоталитарной сверхдержавы - Союза
ССР. Заметим, кстати, что последний долг Союза - 722 миллиона долларов по
расчетам за ленд-лиз так и не был выплачен американской стороне.
Вторую
мировую войну по большому счету выиграли Соединенные Штаты. И хотя их военные
затраты составили по тем временам поистине астрономическую цифру - более 360
миллиардов долларов, - это не только не подорвало "силу и мощь" США,
но и послужило весьма выгодным капиталовложением, обеспечившим резкий скачок
научно-технического прогресса и дальнейший рост экономического могущества
Соединенных Штатов.
Опираясь на
это могущество, государственные лидеры США очень эффективно использовали в
послевоенный период известный "План Маршалла" как логическое
продолжение рузвельтовского "садового шланга" для Европы, уверенно
лавировали среди опаснейших айсбергов "холодной войны" и обеспечивали
выход главной державы Нового Света на уровень мировой гегемонии.
И последнее.
Конечно же, положение ведущей державы планеты в "однополюсном" мире
ко многому обязывает. И прежде всего - к проявлению высочайшей мудрости и
политической воли ее правителей в преодолении искушения переступить пресловутую
"ось зла", отделяющую цивилизованного лидера планеты от мстительного
и жестокого мирового жандарма.
* печать
* форум
* отправить
другу
* прочесть
позже
* письмо
редактору
Другие
статьи автора
* МОСКВА,
КРЕМЛЬ, 5 МАЯ 1941 ГОДА ОТКРОВЕНИЯ СТАЛИНА ПЕРЕД ВОЕННОЙ ЭЛИТОЙ СОВЕТСКОГО
СОЮЗА Станислав КОРОЛЕВ - ЗН, Љ 17 (392) от 11 мая 2002
*
СЧАСТЛИВАЯ ЗВЕЗДА АЛЕКСАНДРА ТРИПОЛЬСКОГО Станислав КОРОЛЕВ - ЗН, Љ 50 (374) от
22 декабря 2001
Více na toto téma viz blog
"AMERICKÁ VÁLEČNÁ POMOC SSSR""http://ferohrabal.blogspot.sk/2017/04/americka-valecna-pomoc-sovetskemu-svazu.html
Doporučuji též články
DÍKY BOHU, ŽE SI "AMERIKA HRAJE NA SVĚTOVÉHO
POLICAJTA" -
anebo
Podíl Sovětů a západních Spojenců na osvobození Evropy a
světa:
Viz též blog
"Vánoční rozjímání na Americkém vojenském hřbitově v Manile"
&
FB-alba "Americký vojenský hřbitov /
American Cemetery - MANILA"
&
"Hřbitov vojsk OSN / UN Memorial
Cemetery - BUSAN"
&
Mé Rozhovory na YouTube:
pro AKTUALITY-SK z 22/7 2024:
A pro přátele, kolegy a čtenáře postrádající snad mé aktivity na Youtube mám jedno sdělení: Když už mi Mr. Google vymazal můj kanál na Youtube, publikuji aspoň občas moje články na platformě MÉDIUM.CZ: https://medium.seznam.cz/autor/fero-hrabal-krondak-22060 a Namísto lajkování UVÍTÁM SDÍLENÍ !!!
|
Komentáře
Přitom významná materiální pomoc Západu, především z USA, byla pro SSSR otázkou přežití. Jednalo se o zbraně (například přibližně 22,1 tisíc letadel, 10 tisíc tanků, 376 tisíc nákladních aut, 35 tisíc motocyklů, 132 tisíc automatických zbraní atd.), suroviny i potraviny. Ruská historička Natalja Butenina s odvoláním na západní zdroje, především Roberta Jonese, odhaduje velikost zahraniční pomoci bojujícímu Sovětskému svazu na 7% jeho HDP. Konkrétně se ze strany Spojených států jednalo o dodávky ve výši 11,319 miliard dolarů (85,7% z celku), z Velké Británie za 1,693 miliard dolarů (12,8%) a z Kanady v hodnotě 200 milionů dolarů (1,5%). Americký historik T. H. Vail Motter propočetl celkovou hodnotu západní pomoci Sovětskému svazu na 17 499 861 dolarů, přičemž z geopolitického hlediska velmi zajímavě charakterizoval i námořní trasy, po kterých byly dodávky transportovány:
→ Transpacifická cesta. Přes tuto trasu směrem na sovětský Dálný východ bylo z USA dopraveno 47,1 % západní pomoci, přibližně 8,2 miliónu tun nákladu plus tisíce letadel přelétající na trase Anchorage-Jakutsk-Krasnojarsk.
→ Perský záliv. Přes Írán bylo dopraveno 23,8 % západní pomoci, přibližně 4,2 miliónu tun.
→ Severní cesta. Touto nejrychlejší, ale také nejriskantnější trasou směrem na Murmansk a Archangelsk bylo z USA, Kanady a Velké Británie dopraveno 22,7 % západní pomoci, přibližně 4,0 miliónu tun.
→ Černomořská cesta. Přes Irák a hlavně Írán směrem na sovětské oblasti Kaspického moře (Beslan, Ašchabad a Baku) bylo dopraveno 3,9 % západní pomoci, přibližně 680,7 tisíc tun.
→ Severní mořská cesta. Touto trasou bylo směrem na Murmansk dopraveno 2,5 % pomoci z USA, přibližně 452,4 tisíc tun.
Vedle snahy zpochybnit význam americké pomoci pokoušejí se kremloboti reinterpretovat tuto pomoc jako bezskrupulózní "kšeft amerických buržujů, kteří se na válce namastili kapsy", s tím, že si Američané svou pomoc nechali bohatě zaplatit. Samozřejmě, že část této pomoci byla kompenzována sovětskými dodávkami zlata, diamantů a platiny, ovšem – v souladu s ruskou / sovětskou tradicí ignorování smluvních závazků – i tak zůstali Sověti po válce Američanům dlužni 722 milionů dolarů.
Nakonec po dlouhých jednáních mezi SSSR a USA v r. 1972 USA prominuly celý dluh až na jeho část za stroje použitelné i pro mírové účely ve výši asi 100 mil. USD, které Rusko (jako nástupnický stát po SSSR) dluží dodnes!
Na jednu stranu je třeba zdůraznit, že Američané neměli žádnou morální povinnost sponzorovat tuto cizí válku, evropský boj proti nacismu, a zvláště ne v případě SSSR, který se jednak podílel na budování nacistické vojenské mašinerie, jednak i na rozpoutání této války, jakožto tichý společník Osy. Nutno též poznamenat, že v případě ostatních spojeneckých zemí byl po přijetí Marshallova plánu zbytek jejich dluhu propojen s novými úvěry, kdy jim bylo až 90% válečného dluhu odpuštěno (zbraně byly odepsány zcela a civilní zařízení třeba Velké Británii prodáno za 10 % ceny).
V neposlední řadě pak kremlobotům a antiamerikanistům uniká (zřejmě vědomě), že naše "osvobození" Rudou armádou nebyla také levná záležitost. Cena za toto "osvobození" dosáhla astronomických částek, vezmeme-li v potaz, že Sověti nejen využívali a podřizovali ekonomiku porobených satelitů svým zájmům a 40 let drancovali "osvobozená" území, ale navíc konkrétně v Československu se zasloužili i o ekonomický úpadek, který pociťujeme ještě 30 let po odchodu okupační armády, kdy ještě stále dobíháme životní úroveň států. které před nástupem socialismu byly daleko za námi.
V rámci brouzdání po prémiových tancích a zjišťování, který stojí za to (Fury) a který stojí za prd (102 Rudy), jsem našel zajímavý prémiák na 5. tieru – Matildu IV mezi sovětskými tanky. Jelikož se v reálu jednalo o britské tanky, které se skutečně do Sovětského svazu dodávaly v rámci tzv. Lend Lease Actu, bylo na čase zjistit něco zajímavého o jejich historii.
Lend Lease Act neboli Zákon o půjčce a pronájmu nahradil předchozí zákony stanovující neutralitu USA. Tento zákon byl schválen 11. 3. 1941, jednalo se o poskytnutí vojenského materiálu a potravin zemím, jejíchž obrana byla označena za životně důležitou pro obranu USA............
https://www.excalibur.cz/world-of-tanks/historicke-clanky/spojenecke-tanky-rusku/
https://historyplex.com/lend-lease-act-1941-facts-summary-significance
Map Code: Ax00267
£2.99
The United States Neutrality Act of 1939 required that military supplies were dispatched on a ‘cash and carry’ basis, but by 1941 Great Britain could no longer afford to pay. In March 1941 Roosevelt created Lend-Lease to enable the United States to send free supplies such as munitions, fuel and food to Allied countries, in exchange for postwar economic ‘consideration’. To ease the passage of supplies, Roosevelt declared the western Atlantic neutral, allowing US naval ships to patrol and inform Great Britain of the location of German submarines. During 1941, Lend-Lease was extended to China and the Soviet Union (following German invasion). In 1942, after the United States had entered the war, Australia, New Zealand, Great Britain and the Free French issued American overseas forces with essential supplies in a reverse of Lend-Lease. The United States continued to assist more than 30 countries with Lend-Lease throughout World War II.
https://www.themaparchive.com/us-supply-routes-194145.html
Proč Stalin souhlasil s americkou základnou na půdě SSSR?
Z depeše, která přišla do Berlína 2. června 1944 ve 4:05 hodin, byl Hitlerův štáb v šoku. Pokud zpráva nelže, znamenalo by to, že se Američanům povedlo přimět Stalina k něčemu neuvěřitelnému. „Maďarský Debrecín zničil americký bombový útok!“ hlásala depeše...
Situace na evropských bojištích v květnu 1944 nevypadala pro Spojence vůbec zle. Z východu se jako jeden velký tank valila Rudá armáda. Itálii od jihu osvobozovaly americké, britské, kanadské, polské, indické, i francouzské jednotky a nad kanálem La Manche bylo ve vzduchu cítit napětí. Otevření západní fronty bylo na spadnutí. Ani náramně příznivá situace však Spojencům nedovolovala, aby usínali na vavřínech. Z toho důvodu se zrodila jedna z nejúžasnějších akcí 2. světové války. V íránském Teheránu ji nevyzpytatelnému Stalinovi již na konci roku 1943 předložil americký prezident Franklin Delano Roosevelt. „Můj následující návrh přinese zisk oběma stranám,“ začal zeširoka Roosevelt. Dobře věděl, že cestou ke svému sovětskému protějšku musí našlapovat jako lehkonohá baletka. Již za pět minut bylo Stalinovi jasné, proč všechny ty tanečky. Američané totiž navrhovali, aby jim Rudá armáda na svém vlastním území poskytla šest vojenských letišť. Důvod? K tomu se Stalin dovedl propracovat sám. Myšlenka se mu však upřímně líbila. Znamená to přece, že za drobnou cenu, vpuštění pár stovek Američanů na své území, mu americké bombardéry pročistí pozice pro budoucí vpád na Balkán a do střední Evropy.
https://www.armyweb.cz/clanek/proc-stalin-souhlasil-s-americkou-zakladnou-na-pude-sssr
Spojenecké letectvo britských a amerických perutí „special duty“ dodalo v letech 2. světové války vzdušnou cestou 10 485 tun vojenského materiálu francouzským odbojářům a 13 659 tun jugoslávským partyzánům. Do Řecka letecky přišlo „jen“ 5 796 tun. Na předposledním místě pomyslné evropské odbojářské tabulky bylo vzdálené Polsko. Přesto do něj během války odstartovalo 858 letounů, z nichž 483 se podařilo provést výsadek parašutistů či zbraní. Do Polska bylo od února 1941 do prosince 1944 vysazeno 351 parašutistů a 670 tun vojenského materiálu, z čehož se však jen 443 tun dostalo do rukou polského odboje. Nejhůře na tom byl však s pouhými 65,6 t shozeného vojenského materiálu odboj v českých zemích.
Složitá problematika leteckých shozů zbraní a vojenského materiálu českému nekomunistickému odboji patří dodnes k stále jen velice povrchně a nedostatečně analyzovaným kapitolám dějin našeho odboje. Pro většinu historiků je to možná dané tím, že považují toto téma za marginální, přestože od prosince 1944 do května 1945 vysílal londýnský rozhlas téměř dvě stovky hesel, avizujících lety se zásilkami zbraní českému odboji, ale z různých důvodů se jich podařilo přijmout jen pouhých 10%!
Za této situace potom ovšem nedělalo po válce komunistickým demagogům žádnou velkou práci zahořklé nekomunistické odbojáře, orientované dosud na Benešovu exilovou vládu, přesvědčovat o tom, že za neúspěchy leteckých operací jsou „intriky Západu, který tím tlumil revoluční nadšení pracujícího lidu“. To potom usnadnilo v dalších letech také práci komunistickým historikům, když se nemuseli zabývat rozborem skutečného pozadí neúspěchů leteckých dodávek zbraní do českých zemí západními spojenci a mohli převzít líbivé argumenty stranických propagandistů.
Pokračování: http://www.vhu.cz/zbrane-ze-vzduchu/
V předposledním roce 2.sv.války, kdy spojenci otevřeli druhou frontu vyloděním v Normandii, bylo jisté, že se válka blíží ke svému konci. Trvalo však ještě 11 měsíců, než bylo učiněno zadost nacistickému běsnění v Evropě. Město Zlaté Hory, tehdy Zuckmantel, nezažilo válečné vřavy, pár výstřelů snad padlo na konci války s příchodem Rudé armády. Místní muži byli v počátečních letech války naverbováni do německé armády, bojovali převážně na východní frontě, kde většina z nich položila životy za svého vůdce. Ale bylo tomu i jinak. Např. Emil Ronge, byl strojníkem na německém bitevním křižníku Scharnhorst. Smrt ho zastihla spolu s dalšími německými námořníky v chladných vodách Severního moře v prohraném souboji proti britské bitevní lodi Duke of York 26.12.1943. Dalšího rodáka Herberta Schönwaldera zavlekl válečný osud na křídlech německé Luftwaffe do Itálie, kde byl 16.10.1943 spojenci sestřelen. Bylo to v den jeho 22 narozenin. Emil Hein, jehož otec byl majitelem restaurace v Dolním Údolí (dnes Hotýlek U Pekina) padl v zimě 1942 u Stalingradu, bylo mu 19 let….
V roce 1944 chemičky a rafinérky Třetí říše v Horním Slezsku byly schopny produkovat tisíce tun syntetického benzínu. Proto velení spojeneckých vojsk rozhodlo o destruktivních náletech na tyto cíle. Úkol spadl na bedra americké 15. letecké armády USAAF. Ze základny Foggio v Itálii bylo provedeno od 7.7. do 26.12. 1944 celkem 17 náletů na rafinérie u Blechhammer, Heydebreck a Odertal. Dnes se jedná o polská města Blachownia Ślaska, Kiededrzyn Koźle a Zdiezsowice. K náletům na tyto rafinérie využívaly americké bombardéry B-17 a B-24 prostor Jeseníků, ve kterých se nacházely čtyři otočné body I.P. (Initial Point), před vlastním náletem na rafinérie. Tyto otočné body byly stanoveny nad městy Zlaté Hory, Vrbno p. Pradědem, Město Albrechtice a Krnov. Nad těmito body se svaz bombardérů přeformoval z letové formace na formaci bojovou. Po přeletu nad pozicemi protileteckého dělostřelectva – flaku a shození bomb na rafinérie, provedl svaz úhybný manévr ke zformování do letové formace a vracel se zpět do Itálie.
Základna FoggioTorzo radaruKřídelní panel
US základna Foggio v roce 1944 Torzo radaru na Vysoké holi 1946 Křídelní panel z Ju-88 nalezen v roce
2004 u Horního Údolí
V letech 1943 – 44 byla vybudována německou Luftwaffe a organizací Todt radarová základna I. třídy „Nebelhorn“ na Vysoké Holi u Pradědu. Radar typu Würzburg Riese měl operační dosah 75 km a byl velkou hrozbou pro americké bombardovací svazy. Jako obranu před zaměřením vypouštěli spojenci z letadel staniolové pásky různé délky a to převážně v oblasti mezi otočným bodem a cílovou rafinérií. Další hrozbu představovala samotná Luftwaffe. Proto byly americké bombardéry doprovázeny stíhačkami typu P-51 Mustang, které byly na tuto dlouhou cestu vybaveny dvěma přídavnými palivovými nádržemi o objemu 75 galonů .
Při druhém náletu 7. srpna 1944 bylo vysláno 266 bombardérů s doprovodem. Německá Luftwaffe zjistila svaz už nad Maďarskem a letecké souboje se rozhořely nad Moravou a Slezskem. Američané ztratily při tomto náletu 12 bombardérů B-24, 3 bombardéry B-17 a 5 Mustangů, ale nárokovali 25 sestřelených německých stíhaček Bf-109 a Ju-88. Z toho jeden Junkers 88 byl zasažen někde nad Orlíkem a dopadl u Zlatých Hor v prostorách mezi silnicí vedoucí na Petrovy boudy a jižním svahem pod kostelem sv. Rocha. Jako potvrzení tohoto sestřelu slouží následující indicie, které shromáždil Petr Sikora z České Vsi, který se danou problematikou zabývá již delší dobu:
http://zlatehory.cz/americke-bombardery-nad-nbsp-zlatymi-horami/d-306708
Letecká bitva nad Slezskem: https://www.svetkridel.cz/index.php?id=knihydet&vtt=1442275840
70 let od největší letecké bitvy nad Odrami¨. : 17. prosinec je výročí největší letecké bitvy, k níž nad Oderskem kdy došlo a která podle velkých
ztrát životů nasazených pilotů i vojenských letadel nese název Krvavá neděle. Viz http://www.casopispoodri.cz/kestazeni/files/Vlastivedne_listy_96.pdf
http://www.academia.cz/uploads/media/preview/0001/04/a58ccda71d19d19fc160a70a6d6c961ddd016288.pdf
Letecké operace Američanů na jihu Evropy probíhaly po přesunu jednotek na italské základny v prosince 1943 v rámci nově vytvořené 15. letecké armády (15th USAAF, vznikla k 1. listopadu 1943). Její velitelství bylo 1. prosince 1943 přesunuto do italského města Bari. Velitelem byl generálmajor James H. Doolittle (proslavil se odvážným odvetným bombardování Tokia v odpovědi na přepadení Pearl Harboru Japonci v roce 1941). Tato letecká armáda měla následující strategické cíle v rámci strategie CBO (Combined Bomber Offensive):
V dosahu 15. letecké armády zničit nepřátelské stíhače jednak ve vzduchu (tím, že je bombardéry, letící ke svým cílům, vylákají k boji), jednak na zemi (bombardováním letišť).
Podílet se na ničení německých závodů na výrobu letadel a balonových baráží), rafinerií, gumáren, muničních závodů, ponorek a jejich základen a dalších cílů vybraných pro CBO.
Podporovat pozemní jednotky operující v Itálii zejména ničením komunikačních cílů na italském území, hlavně poblíž Brennerského průsmyku a rakouských hranic (mosty, nádraží, silnice, apod.).
Oslabovat německé pozice na Balkáně.
Později byly stanoveny další cíle souvislosti s vyloděním spojenců v jižní Francii v srpnu 1944.
Po přesunutí do Itálie se výrazně zvýšil dosah spojeneckých letounů. Na stojánkách letišť kolem jihoitalského města Foggia byly od prosince 1943 připraveny stovky amerických bombardérů B -17 Flying Fortress, B -24 Liberator společně s britskými Halifaxy, Lancastery, Wellingtony. Kolem letišť se ve stanových táborech ubytovaly posádky letounů. Piloti, navigátoři, bombometčíci, rádio operátoři, palubní mechanici i střelci. Den co den vzlétaly desítky, stovky strojů k plnění svých bojových úkolů a zasahovaly rafinerie i závody vyrábějící syntetický benzín v Rakousku, Slezsku, Rumunsku, v protektorátu Čechy a Morava i na Slovensku. Den co den se některé z nich ani jejich posádky na italské základny nevracely.
...................
Pokračování: http://www.leteckabitvakarpaty.cz/bitva/15-usaf/
Nálety americké 15. letecké armády na Maďarsko, Polsko a Rumunsko.
Sovětská armáda přizpůsobila letiště pro obsluhu spojeneckých stíhaček a bombardérů po náletu na německé strategické cíle. Po tajných přípravách byly založeny 3 základny: Poltava, Mirgorod a Pirjatin. Letiště byla vedena pod hlavičkou 169. letecké základny zvláštního určení (Stanice 560, 559 a 561). Výběr jedné z nich - Poltavy - nebyl náhodný. Nacházela se ve stejné vzdálenosti od Anglie i Itálie.
Od června do října 1944 uskutečnilo 7 skupin celkově 18 vzdušných operací a to pouze na letišti Poltava. Těchto náletů se zúčastnilo 1 030 letadel včetně 529 bombardérů B-17. Na nepřátelské cíle bylo shozeno 2 000 tun pum a celkově zničeno 230 nepřátelských strojů. Američané ztratili pouhých 68 letadel.
Poslední američtí vojáci opustili letiště Poltava v červnu 1945.
https://warthunder.com/cz/news/173--cz
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Frantic
https://www.facebook.com/pg/2-svetov%C3%A1-vojna-1939-1945-1414177158823615/photos/?tab=album&album_id=1647420155499313
https://www.facebook.com/pg/NoWar-856811961049219/photos/?tab=album&album_id=937651009631980
http://www.panzernet.net/php/index.php?topic=5352.0
https://plzenoviny.cz/unrra-mela-zamezit-povalecnemu-zmatku-jeji-zasluhy-jsou-velke-chaosu-vsak-zabranit-nedokazala/?
https://cs.wikipedia.org/wiki/Marshall%C5%AFv_pl%C3%A1n
https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/2438236-marshalluv-plan-postavil-povalecnou-zapadni-evropu-na-nohy-ceskoslovensko-stalo-mimo
https://www.novinky.cz/veda-skoly/clanek/marshalluv-plan-ceskoslovensko-vitalo-po-natlaku-stalina-ho-ale-muselo-odmitnout-9375
Sovětské osvoboditele v Brně vítali, pak před nimi ukrývali ženy:
https://www.pametnaroda.cz/cs/magazin/stalo-se/sovetske-osvoboditele-v-brne-vitali-pak-pred-nimi-ukryvali-zeny
Bez americké pomoci bychom válku nevyhráli, přiznali pak Stalin i Žukov.
https://www.forum24.cz/bez-americke-pomoci-bychom-valku-nevyhrali-priznali-pak-stalin-i-zukov
The Middle East Theater
THE PERSIAN CORRIDOR AND AID TO RUSSIA
by
T. H. Vail Motter
CENTER OF MILITARY HISTORY
UNITED STATES ARMY
WASHINGTON, D. C., 2000
Library of Congress Catalog Card Number 52-60791
https://history.army.mil/books/wwii/persian/
&
A Guide to International Supply, International Division HQ, Army Service Forces, War Depart-ment, 31 December 1945; International Division, Army Service Forces, Lend-Lease. Volumes I & II, 30 September 1945. Supplement I, 1 October 1945 to 31 December 1945. Supplement II, 1 January 1946 to 30 June 1946, War Department, 1946; Quantities of Lend-Lease Shipments. A Summary of Important Items Furnished Foreign Governments by the War Department during World War II. Chief of Finance Office, War Department, 31. 12. 1946; Robert Huhn Jones: Roads to Russia - United States Lend-Lease to the Soviet Union. University of Oklahoma Press 1969; Al-bert L. Weeks: Russia's Life-Saver: Lend-Lease Aid to the U.S.S.R. in World War II. Lexington Books 2010.