Slavjanská mytologie, slovansko-árijské védy a mytičtí bohatýři ve službách ruského nacionalismu

 


...

Jestliže ruská pravoslavná církev vehementně oprašuje středověký mýtus
mnicha Filofeje (1465-1542), fixní ideu Ruska jakožto „Třetího Říma“, pak slavjanofilští blouznivci jdou ještě dál a úporně se snaží poskládat z úlomků archeologických artefaktů a útržků starodávných Bylin (legend a pověstí) jakousi alternativní historii světa, v niž dominuje Rusko jako kolébka civilizace.

Pohanské obřady v Okuněvu - oslavy slunovratu

Spektrum ruských novopohanských sdružení a hnutí usilujících o návrat k předkřesťanským tradicím, resp. vesměs spíše o jakousi víceméně folkloristickou rekonstrukci oněch tradic, je velmi široké.
Vedle nesčetných nezávislých místních skupin existují v Rusku i poměrně masové organizace, jako Kruh pohanské tradice (Krug jazyčeskoj tradicii/KJT), Společenství přírodní víry „Slavija“ (Sodružestvo prirodnoj věry "Slavija"), Svaz slovanských občin (Sojuz slavjanskich občin rodnoj věry / SSO-SRV), Staroruská církev pravoslavných starověrců ⎼inglingů či Velesův kruh, každá sdružující několik set členů, často obývajících vlastní autonomní osady a vesnice, realizujíce v praxi návrat k prostému životu v souladu s přírodou.
(Jistou analogií těchto komunit, občin, je třeba slovenská obec Zaježová nedaleko Zvolena, která je už léta synonymem volnosti, lásky k přírodě a tradicím předků.[12])
Třeba Staroruská církev pravoslavných starověrců ⎼ inglingů, založená v r. 1992 v Omsku Alexandrem Chinevičem (na základech jeho okultního sdružení Džíva), která se až do r. 2004 honosila statutem registrovaného náboženského společenství, má komunity po celém Rusku a těší se velkému vlivu.
Většina z výše uvedených hnutí se více či méně k onomu lákavému mýtu o dávné praslovanské či proto-ruské civilizaci (zvané Ruskolan či Tartarie apod.) hlásí.
Symbol sekty inglingů
Základem ritu Chinevičových inglingů je Triglavův kult[13], v němž Triglav zosobňuje trojjedinost Svaroga-Peruna-Svantovíta (symbol vlády nad nebesy, zemí a podsvětím), v indické mytologii personifikovanou triádou Brahma-Višnu-Šiva a v křesťanství Svatou Trojicí.
Vedle staroslovanských božstev uctívají ovšem inglingové i proroky všech významných učení: Osirise, Krišnu, Zoroastra (Zarathuštru), Lao-cʼe, Buddhu, Mojžíše, Krista atd. Rovněž Bohorodičku (Pannu Marii), jakožto personifikaci Matky Země, bohyně Lady.
Ideologii ruského novopohanství (rodnověří) ovšem bohužel sdílí i řada radikálních nacionalistických a ultrapravicových hnutí a stran jako je Ruská národní jednota (RNE), Národně-republikánská strana Ruska, Pamjať, Pan-slovanská rada, Pravicově radikální strana, Ruská národně-socialistická strana (RNSP), Ruská sociální unie, Ruské národně-osvobozenecké hnutí, Russkoje dělo či Svaz Venedů, z nichž mnohé lze charakterizovat jako neonacistické. Své stoupence má i v řadách tzv. Vagnerovy armády!
Např. tiskový orgán zmíněného Ruského národně-osvobozeneckého hnutí Alexandra Aratova Russkaja pravda představuje plátek, jenž si ani v nejmenším nezadá s nacistickým Stürmerem. Jeho obsah je směsí slavjanské ideologie (jazyčestva) a vulgárního antisemitismu.
S ideami rodnověří koketuje třeba i otevřeně neonacistický, s pravoslavnou církví úzce spjatý Slovanský svaz (Slavjanskij sojuz)[14], představující jednu z nejnebezpečnějších ruských organizací, který od r. 2010 působí v podzemí (mj. i z důvodu účasti jeho členů na rasově motivovaných vraždách) -viz https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/moskevsky-soud-zrusil-neonacistickou-organizaci-slovansky-svaz.A100428_192601_zahranicni_btw/.
Slovanský svaz používá vlajku s motivem slovanské svastiky, tzv. kolovratu / svargy, na rudém pozadí. Noví adepti jsou do řad této militantní sekty přijímáni v rámci mystických obřadů, připomínajících pohanské staroslovanské či germánské rituály (ve stylu okultních obřadů na řádových hradech SS[15]).
Kolovrat
Za pozornost stojí skutečnost, že mnohé výše uvedené novopohansko-šovinistické organizace představují zároveň celou škálu podivuhodných synkretických až obskurních forem. Od varianty jazyčesko-okultní, přes jazyčesko-stalinistickou po formu jazyčesko-ortodoxní.
Například Chinevičovi inglingové udržují poměrně těsné kontakty s neonacistickou organizací Ruská národní jednota (RNE), jejíž členové pravidelně zajišťují bezpečnost a pořádek během masových shromáždění Staroruské církve pravoslavných starověrců ⎼inglingů.
Svaz Venedů zase úzce spolupracuje se Zjuganovovými komunisty a mnozí z jeho členů jsou zároveň i členy jeho partaje – KPRF – a zároveň podporuje otevřeně fašistické hnutí Ruská národní jednota (RNE) Alexandra Barkašova.
A zatímco většina „nacionálně-pohanských“ hnutí se vyznačuje (kromě antisemitismu) nenávistí a nepřátelstvím vůči křesťanství, Ruská národní jednota, jejíž ideologie je směsí neonacismu, novopohanství a okultismu, udržuje paradoxně kontakty s pravoslavným klérem.[16] Jak vidno, s prostou logikou zde člověk neuspěje.
Aby ono zmatení pojmů bylo ještě dokonalejší, mnohé z novopohanských skupin balancují názorově někde mezi pravoslavím a jazyčestvem (rodnověřím), stejně jako Aleksej Jemeľjanovič. Podobně jako třeba osetští jazyčnici, jejichž náboženství je rovněž víceméně synkretickou směsí pravoslaví a předkřesťanských kultů, a v mnohých aspektech (jako jsou zvířecí oběti a péče o posvátné háje)je nepoměrně bližší i druidismu, než křesťanství.[17]
Ostatně i Vedojarova komunita Kruh pravoslavných starověrců[18], v níž jsem se 23. září v Rebrovce u Omsku zúčastnil oslav podzimní rovnodennosti a rituálu k poctě bohyně Mokoši, se hlásí jak k pravoslaví, tak k rodnověří (jazyčestvu), přičemž samotný její název je stejný protimluv, jako třeba „křesťanští pohané“.
(Třeba ještě poznamenat, že se sice označují za „starověrce“, ale správnější je označit je za jazyčniky , stoupence novopohanského rodnověří , aby nedošlo k mýlce s odnoží pravoslavné církve, známou obecně jako starověrci či staroobřadníci!)
Tím se ovšem znovu dostávám i ke zmatení pojmů, stejně zásadnímu jako frekventovanému – do nekonečna se opakujícímu zaměňování označení „starověrci“ a „staroobřadníci“!
Zatímco starověrci neboli rodnověrci (resp. jazyčniki), kteří svoje učení označují jako „starou víru“, jsou stoupenci novopohanského náboženské hnutí hlásícího se k odkazu předkřesťanských slovanských kultů, staroobřadníci (staroobrjadci, resp. razkoľniki), nazývaní často nesprávně „starověrci“, jsou stoupenci konzervativního křesťanského hnutí, které vzniklo uvnitř ruské pravoslavné církve v 17. století.[19]
Autor a spisovatel Aleksej Kornějev alias Vedojar
Aleksej Kornějev, ezoterický spisovatel a hlava zdejšího starověrského kroužku, ve své komunitě vystupující pod jménem Vedojar, vysvětluje, že podle staroslovanské tradice se rok počítá od podzimní rovnodennosti. A jelikož stoupenci rodnověří, starověrci, se v liturgii řídí slovansko-árijským kalendářem, jedná se dnes o Novoletí 7527, neboli rok 7527 od „Nastolení míru v Hvězdném chrámu“ (7527. Ľeto ot SMZCH - Sotvorenija Mira v Zvjozdnom Chrame[1]).
Výraz „Sotvorenije mira“ bývá často mylně překládán jako Stvoření světa, a to díky zmatení pojmů, o které se zasloužili proletářští vševědi, když po bolševické revoluci z ruské abecedy vyškrtli jako zbytečnou duplicitu písmeno „i“. Ve staroslověnštině totiž existují výrazy „Мiръ“ а „Миръ“, které zní sice téměř stejně, ale mají jiný význam.
Jestliže první výraz znamená skutečně „svět“, pak druhý výraz znamená „mír“ v českém smyslu. Takže opět jisté matení pojmů.
Ale zpátky ke kalendáři.
Podle starých letopisů se staroslovanský letopočet počítá od roku 5508 př. Kr., kdy prý naši slovanští předkové zvítězili v dlouhé a krvavé válce nad Zemí Draka neboli Arimií (nynější Čínou), čímž dosáhli– jinými slovy „stvořili“ ⎼ mír, díky kterému byla zachráněna slovanská rasa, které hrozilo vyhubení.
Matným odkazem na tuto událost je zobrazení bojovníka probodávajícího kopím draka, s nímž se setkáváme nejen v katolické i pravoslavné ikonografii, ale i v předkřesťanských legendách, lidových pověstech a pohádkách většiny národů[2], navzdory skutečnosti, že se křesťanským teologům podařilo z obecného povědomí vymazat kontext, tj. fakt, že souboj s drakem symbolizuje ono velké vítězství Slovanů nad Arimií (Zemí Draka).
Aleksej Kornějev
Pak se Vedojar chopí kytary a spustí baladu o Jermakovi. Následují dvě hodiny sborového zpěvu zhudebněných ruských bylin - vedle známých příběhů o bohatýrech Svjatogorovi, Iljovi Muromcovi (Ilja Muromec a Solověj Razbojnik[5] a Ilja Muromec a Poganoe Idolišče) a Čurilovi Pljonkovičovi též ta o guslarovi Sadkovi, jenž se stal zetěm mořského cara, anebo o boji Dobryni Nikitiče s trojhlavou saní.
Kyjevská lávra - Ilustrace z knihy Cesta na konec světa a zpět - 1
Ilja Muromec - Ilustrace z knihy Cesta na konec světa a zpět - 1
Ale také o čaroději Volchu Vsěslavjeviči, synovi kněžny Marfy a Ohnivého hada či draka[6], jehož předobrazem měl být snad „vlkodlačí“ kníže z Polocku Vsěslav Čaroděj (c. 1029-1101) z mocného rodu Rurikovců, o jehož zvláštních schopnostech se zmiňuje i spis z počátku 12. století Pověst dávných let (Povesť vremennych let) neboli Nestorův letopis, považovaný za nejstarší z dochovaných ruských kronik.
Tam se o Vsěslavovi dočteme například toto: „Vsěslava počala matka pomocí kouzel – narodil se s jazvou na hlavě. A volchvové řekli jeho matce: ‚Tu jazvu z hlavy přivaž k němu, ať ji nosí po celý svůj život.‘ A Vsěslav ji nosil u sebe až do dne své smrti, proto byl tak ochotný k prolévání krve.“
 čaroděj Volch Vsjeslavjevič (Волх Всеславевич)
Na tomto místě nutno uvést vysvětlení, které v dodatcích ke svému překladu uvedeného díla[7] podává Michal Téra: „Jazva – ve skutečnosti se jedná o zbytky amnia, plodové blány. Letopisec zde tlumočí prastarou víru, známou v celé severní části Eurasie, že ten, kdo se narodil v amniu, má specifické schopnosti. V amniu se rodili extatici, čarodějové a šamani – tedy všichni, kdo dokázali v kataleptickém stavu vycházet z těla, létat povětřím, komunikovat s božstvy, cestovat na veliké vzdálenosti a sestupovat do podsvětí. Kvůli udržení těchto vzácných schopností musel každý, kdo se narodil v plodové bláně, uchovávat amnium u sebe, nejlépe usušené a zavěšené na krku. Tuto víru znalo i české prostředí, kde bylo amnium nazýváno „košilka“, příp. „čepička“, pokud se jednalo o její zbytky zachycené na novorozenci.
To byl podle všeho i Vsěslavův případ. Extatici narození v amniu se podle vlastních výpovědí dokázali měnit v různá zvířata a cestovat za úrodou na příští rok do podsvětí, o úrodu rovněž vedli v katalepsii bitvy s temnými čaroději. Spojení Vsěslava s archaickou extatickou rovinou zřejmě vedlo letopisce k tomu, aby jeho krvežíznivost dával do souvislosti právě s uchovávaným amniem.“
Zmíněná balada (bylina), pojednávající mj. i o Vsěslavově schopnosti proměnit se v sokola, vlka či mravence, je pozoruhodná nejen svým odkazem k okultním kořenům ruského jazyčestva, ale i dračím původem hlavního hrdiny. Zvláště kontroverzním ve vztahu k „polokřesťanské“ orientaci zdejšího Kruhu pravoslavných starověrců, vezmeme-li do úvahy, že v křesťanském pojetí drak symbolizuje Satana, Ďábla, resp. mocnosti temna.[8]
Drak. Paolo Cayline starší, 15.stol.
Na rozdíl od řady čínských (i korejských a vietnamských) legend a bájí odvozujících naopak původ jejich dynastií od dračích božstev.[9]
Dračí král Haein-sa
Na závěr ještě zmíním, že Volchu Vsěslavjeviči bývá v legendách připisováno i zničení Chazarské říše, byť období jejího zániku (r. 1048) a života Vsěslava z Polocku (c. 1029-1101) úplně nekorespondují.
Ivan Bilibin: Bohatýr Volga Svjatoslavič a Mikula Seljaninovič (1940)
Nutbno zdůraznit, že ve věci rituálů a věrouky neexistuje v rámci novopohanského hnutí (rodnověří) nějaký všeobecný standard. Už jen proto, že některé občiny jsou prodchnuty pravoslavím, zatímco jiné je označují jako "židokřesťanský mor"; některé jsou otevřené baltským či ugrofinským tradicím (hlavně v Mordvinsku a Udmurtsku), zatímco jiné brojí proti neslovanským vlivům.
Tak, jak je roztříštěné křesťanské hnutí, skládající se z tisíců denominací a sekt, byť všechny opírají své učení o Bibli, není homogenním ani ruské rodnověří; výrazně se liší konkrétní náboženské představy a kult jednotlivých starověreckých občin a skupin, které se vesměs shodují nanejvýš na hlavních principech a složení panteonu[10].
Vzhledem k tomu, že návaznost moderního slovanského pohanství, starověrstva neboli rodnověří, na původní tradice je velice diskutabilní (s ohledem na absenci hodnověrné, autoritativní tradice písemné a 70 let komunistického ideologického brainwashingu), není divu, že toto hnutí představuje složitý konglomerát idejí a jednotlivé jeho odnože a skupiny se liší v zásadních postojích společenských i ideologických.
Obecně lze říci, že stoupenci rodnověří usilují o obnovu staroslovanských kultů a pohanských zvyků, které se zachovaly do současnosti fakticky jen v lidové kultuře (folkloru) a mytologii, přičemž četné aspekty tohoto učení jsou blízké i zoroastriánským, védským a hinduistickým kultům.
Mnohé ze starověreckých (novopohanských) komunit mají ovšem blíže k hnutí New Age a eko-filozofickému učení Gaie[11]; neopírají se o nějakou kompaktní, propracovanou ideologii.
Okuněvo obřad Slunovratu
-----------------------------------------------
[1] 7527 Лѣто от СМЗХ - Сотворения Мира в Звёздном Храме.
[2] Přičemž je zajímavé, že v evropském myšlení jsou s drakem obecně spojeny diametrálně odlišné charakteristiky, než v čínské, potažmo asijské kultuře. V čínském císařství draci nikdy nebyli pouze nic neříkajícím hermetickým symbolem, ale zcela jasnými představiteli prasíly (zprvu obecně tao, později čchi) a jejích dvou složek (mužské/jang a ženské/jin), přičemž zároveň byl s drakem ztotožňován samotný císař. Proto také za dynastie Čchin na vlajce čínského císařství, zvané dračí prapor, jakož i na vlajkách císařských lodí a vojenských jednotek figuroval až do r. 1911 černý drak na žlutém pozadí. Tato skutečnost se, kromě hermetických symbolů, projevovala i častým výskytem vyobrazení draka nejen v asijské náboženské symbolice a orientálním umění, ale i v řadě čínských, korejských a vietnamských legend a bájí odvozujících původ dynastií od dračích božstev.
465060793_27745603361719714_5940632284678750746_n
[3] Podle některých žreců je nutné vést chorovod vždy zprava doleva napodobujíc tak dráhu Slunce.
[4] Archanděli Michaeli, / prosím, požehnej mi v tento den podzimní rovnodennosti, / kdy jsou den a noc v naprosté rovnováze, / signalizujíce potřebu vyrovnat temnotu a světlo, / pro poznání zákona polarity. // Archanděli Michaeli, / prosím, pomož harmonizovat mou ženskou a mužskou energii, / najít rovnováhu mezi dáváním a přijímáním, / mluvením a nasloucháním, / činorodostí a klidem. // Oslavuji práci, kterou jsem letos vykonal. / Děkuji Matce Zemi za její neustálou podporu a hojnost. / Přeji jí, aby si odpočinula, / tak, jako já sám si udělám přestávku / pro ztišení a nalezení pokoje.
[5] Čes. Slavík-loupežník
[6] Což nelze z ruského výrazu Ogněnnoj zmej jednoznačně určit.
[7] Vyprávění o minulých letech. Nakladatelství Pavel Mervart, Červený Kostelec 2014.
[8] Nikoliv náhodou řada etnografů a religionistů spatřuje příbuznost Volcha s Óðinem a Varuṇou.
[9] V čínském povědomí (stejně jako v Japonsku či Koreji) je s drakem, jenž je zde symbolem štěstí a bohatství, spojena, kromě síly, moudrosti a mužnosti, především jeho nekonečná schopnost transformace, zázračné poměny, připisované i Vsěslavovi. Např. sjednotitel korejských států a vládce říše Silla, král Munnu, se prý proměnil v draka po smrti. Kult dračích králů byl až do středověku de facto součástí korejského oficiálního náboženství, v lidovém náboženství však přetrvává např. kult syna Dračího krále − Čchojonga − i nadále.
[10] Obvykle mu dominují Perun (bůh hromovládce), Svarog (bůh nebes), Veles (bůh podsvětí), Rod (bůh stvořitel) a Lada (bohyně lásky a manželství); jindy jsou za hlavní božstva považováni Perun, Chors / Dažbog (sluneční bůh), Mokoš (bohyně země a plodnosti, slovanská forma Velké Matky či antické Afrodity / Venuše), Rod a Rodenice / Rožanice (trojice bohyň osudu).
[11] Tzv. teorie Gaii chápe planetu Zemi a její biosféru jako Gaiu, jediný ucelený superorganismus regulující podmínky své vlastní existence (viz např. kniha Dharma Gaia, CAD Press 1994.
[12] Žije zde cca 200 stálých obyvatel, z nichž většinu tvoří mladé rodiny, které se sem stěhují z měst, znechuceny jejich stresující atmosférou a konzumním životním stylem. Působí zde občanské sdružení Pospolitost pro harmonický život, které se mj. zaměřuje na ekologický rozvoj okolních lazů.
[13] Ačkoliv obecně je Triglavův kult považován za lokální božstvo polabských či západních Slovanů.
[14] Vůdcem svazu je Vladimir Goljakov alias Vladyka, údajně pravoslavný kněz. Počet jeho stoupenců se odhaduje na 70 000 osob. Členy organizace jsou i četní bývalí armádní důstojníci se zkušenostmi z válečných konfliktů. Ti, kromě branného výcviku členů, organizují též verbování dobrovolníků, „opolčenců“, pro východní Ukrajinu.
[15] Jeho bojůvky nosí vlastní uniformy s písmeny SS na nášivkách.
[16] Za pozornost stojí, že kromě duchovních aktivit se Alexander Barkašev podílel i na organizačních přípravách krymského „referenda“ o nezávislosti.
[17] V Severní Osetii-Alanii se v současnosti z víry v lokální božstva či svaté stává celonárodní kult. Příkladem toho je posvátný háj ležící poblíž dálnice Alagir-Vladikavkaz, který je zasvěcen od nepaměti místnímu světci, svatému Chetagovi. Chetagův hrob a posvátný háj, ve kterém je zakázáno cokoliv trhat a přemísťovat, je všemi Osetinci považován za nejposvátnější místo Osetie. Od července 1994 se na Chetagově hrobě koná každoroční oběť teplých pirohů, mléka a medu, které se účastní desetitisíce lidí.
[18] Krug pravoslavnych starověrov.
[19] U jeho zrodu stál protopop Avvakum (1620-81), který odmítal liturgické reformy a opravy náboženských spisů, jež prosazoval patriarcha Nikon. Pod tlakem pronásledování, jehož součástí byly nejen exekuce majetku a tresty vyhnanství, ale i popravy, se kdysi staroobrjadci mnohdy uchylovali i k sebevraždě upálením.
====================================================

Sibiřské pohanské tradice a obřady

Pohanské obřady v Okuněvu - oslavy slunovratu

Okunevo_idol_Perunova paseka

Okuněvo - idol 1

Okuněvo

Okuněvo

Okuněvo

Okuněvo

Okuněvo

Okuněvo - Lada

Kultovní idoly - Serebrjanoje

idol_serebrjanoje_03

idol_serebrjanoje_01

idol_serebrjanoje_02
=====================================================
Obálka knihy
---------------
TÉMATICKÉ WEBY:
===============================================

O AUTOROVI:

Fero HRABAL-KRONDAK
Autorovy rozhovory o Rusku, geopolitice a cestování:

Doporučuji i mé další články:

Počet znaků: 22552
Slované
Starověk
Dějiny
Rusko
Sibiř
Sekta
Duchovno
Mýty
Severská mytologie
Rusové
Cestopis
Cestování
Cestovatelské příběhy
Náboženství
Pravoslaví
Pravoslavná církev
Čína
Asie
Křesťanství
Legendy
Báje a pověsti
Folklor
Etno
Omsk
Ezoterika
Paranormální jevy
Kulturní dědictví
Pověst
Radegast
Pohádky
Boření mýtů
Spiritualita
Rituál
Antisemitismus
Fašismus
Neonacismus
Neonacisté
Eugenika
Mystika
Ideologická válka
Demagogie
Kulturní válka
Kult
Kulturní paměť
Nacionalismus
Nacionalisté
Ultrapravice
Extremismus
Extremisté
Pravicový extremismus

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Cestovní zápisky z Ruska aneb Rusko je jiná planeta!

Moskva - odvěká Mekka světové reakce

Americká válečná pomoc Sovětskému svazu